duminică, 19 mai 2013

Curs 6-13 mai. Argumentul bazat pe semne


ARGUMENTUL BAZAT PE SEMNE

DESCRIERE
Este un tip prezumtiv de argument care se bazează pe două premise : (i) una care afirmă că anumite trăsături sunt în general specifice unui gen de stări, obiecte, situații etc., și (ii) una care stabilește că într-un caz dat ceea ce este observat sau constatat sunt acele trăsături. Pe baza acestor premise se trage concluzia că starea, obiectul sau evenimentul va avea loc sau a avut loc.

SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL BAZAT PE SEMNE

Premisa specifică: A (o constatare) este adevărată în această situaţie.
Premisa generală: B este în general considerată adevărată atunci când semnul care îi corespunde, A, este adevărată.
Concluzie: B este adevărată în această situaţie.

EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE
1)      Care este forţa corelaţiei dintre semn şi evenimentul semnificat?
2)      Există alte evenimente care ar corespunde mai bine acelui semn?

EXEMPLE
Argumentul este de regulă folosit pentru a formula ipoteze care preced explicații mai detaliate și complete, ca în exemplul următor:

Atunci când cercetătorii din rezervația de vânătoare Pilanesberg din Africa de Sud au descoperit o serie de rinoceri uciși în mod sistematic, ei au avut două indicii (semne) incriminatorii: rănile în formă de colț de pe cadavre și urmele de picioare de elefant din împrejurimi. Deși elefanții nu atacă de regulă rinocerii, rezervația de vânătoare are un număr de masculi adolescenți nesupravegheați care în mod normal ar fi trebuit să trăiască alături de masculii maturi. În lipsa modelelor comportamentale ale adulților, animalele au devenit delincvenți juvenili.

În acest exemplu, rănile în formă de colți și urmele picioarelor de elefant oferă indicii pornind de la un argument bazat pe semne. Două semne sau indicii au sugerat că elefanții au fost ucigașii. Dar dovezi suplimentare au condus la o ipoteză mai detaliată. Astfel, ipoteza inițială a fost confirmată, o dată ce contextul mai amplu al lipsei influenței elefanților adulți asupra tinerilor a fost completat.
În unele cazuri, există o secvență de semne, dintre care fiecare, prin el însuși, oferă numai un motiv destul de slab pentru a obține concluzia. Dar când secvența este considerată în întregime, se formează un argument în care motivele pentru susținerea concluziei se cumulează. Acest argument folosește un lanț argumentativ format din mai multe argumente bazate pe semne care oferă sprijin în favoarea concluziei. Într-o povestire din A Study in Scarlet, Dr. Watson, căutând o locuință de închiriat în Londra, l-a cunoscut pe Sherlock Holmes. Holmes a folosit următoarea secvență de raționare pentru a ajunge la concluzia că Watson abia se întorsese din Afganistan:

Iată un domn care este doctor, dar are o înfățișare de militar. În mod clar, un doctor militar, deci. Abia a sosit de la tropice, pentru că are fața bronzată și aceasta nu este nuanța naturală a tenului său, pentru că încheieturile mâinilor sale sunt albe. El a trebuit să facă față multor greutăți și maladii, după cum arată fața sa suptă. Brațul său stâng a fost rănit. Îl ține rigid și într-un fel nenatural. Unde putea un doctor militar să treacă prin atâtea greutăți și să aibă brațul rănit? În mod clar, în Afganistan.

Holmes a încercat să ghicească de unde vine Dr. Watson, în acest caz. Era vorba inițial doar de o simplă ipoteză. Dar pe măsură ce exemplele particulare de argumente bazate pe semne aduc dovezi, concluzia devine din ce în ce mai plauzibilă. Contextul cazului a jucat de asemenea un rol important, pentru că recent avusese loc un război în Afganistan la care luaseră parte mulți bărbați englezi. Astfel, cea mai bună explicație a tuturor aspectelor observate de Holmes – pielea bronzată, brațul rănit etc. – ar fi aceea că Watson participase la Campania din Afganistan. Desigur, era doar o ipoteză. Dar concluzia trasă prin argumentul bazat pe semne este un exemplu de raționare inteligent, caracteristic pentru observațiile atente ale detectivului imaginar și pentru forța de a trage concluzii din ele.

EXERCIȚII

Analizați următoarele argumente prin identificarea schemei argumentative implicate. Identificați premisele și concluzia argumentului. Dacă există aspecte discutabile ale argumentului care ar trebui luate în considerare, identificați întrebările critice care trebuie puse:

1)      Matilda avea nasul roșu, febră, tușea și avea nasul înfundat. În a cincea zi, i-au apărut pete roșii pe corp. Prin urmare, Matilda are rubeolă.
2)      Ionela avea nasul roșu, glandele umflate, și o ușoară febră. În a treia zi, i-au apărut pete roșii pe față și pe gât, care au început să se decolereze după două zile. Doctorul a suspectat-o de rubeolă. El i-a recomandat Ionelei o analiză a sângelui care a confirmat diagnosticul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu