duminică, 19 mai 2013

Curs 20 mai. Argumentul bazat pe clasificare verbala


ARGUMENTUL BAZAT PE CLASIFICARE VERBALĂ

DESCRIERE
Argumentul bazat pe clasificare verbală sau argumentul clasificării verbale este un mod de raționare potrivit căruia pentru că un lucru poate fi considerat (clasificat, definit) ca aparținând unei categorii generale de lucruri care au o anumită proprietate, acel lucru are acestă proprietate.

Premisă: Toate lucrurile din categoria C au proprietatea P.
Premisă: Lucrul l face parte din categoria C.
Concluzie: Lucrul l are proprietatea P.

EXEMPLE
Următoarele exemple sunt argumente ale clasificării verbale, și ambele pot fi considerate argumente deductive:
Toți delfinii sunt considerați mamifere.
Flipper este un delfin.
Prin urmare, Fliper este mamifer.

Toți cei care au o avere mai mare de două milioane de dolari este bogat.
Silviu are o avere mai mare de două milioane de dolari.
Prin urmare, Silviu este bogat.

SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL BAZAT PE CLASIFICARE

Premisa individuală: l are proprietatea P.
Premisa clasificatorie: Pentru toți x, dacă x are proprietatea P, atunci x poate fi considerat ca având proprietatea G.
Concluzie: l are proprietatea G.

EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE

1)        Ce dovezi există că l are proprietatea P, care se opun dovezilor care pun în discuție atribuirea acestei proprietăți lui l?
2)        Se bazează clasificarea verbală în premisa clasificatorie doar pe o definiție stipulativă sau părtinitoare care poate fi pusă în discuție?

Acceptarea unei clasificări pe care o presupune argumentul este de multe ori o chestiune discutabilă, ceea ce este clasificat, considerat ca aparținând unei categorii mai curând decât alteia, depinzând de context. Propoziția „Oricine are o avere de peste două milioane de dolari“ poate fi acceptată în unele țări sau regiuni, dar mai puțin acceptată în altele.
În general, clasificările se stabilesc prin convenții ale terminologiei științifice, prin folosirea comună a termenilor, în discursul obișnuit, sau prin definiții juridice, în cel juridic. Unii termeni sunt definiți clar, iar alții sunt subiect de dispută.
A doua întrebare face distincția dintre definițiile stipulative, definiții oarecum inventate, și definiții care reprezintă un înțeles stabilit și larg acceptat. Termenul „quark“, spre exemplu, a fost introdus în fizică pentru a se referi la o particulă subatomică, iat termenul „recesiune“ a fost definit stipulativ în teoria economică ca două pătrimi de creștere negativă a PIB. Atunci când definițiile stipulative conțin termeni evaluativi, cum este cazul termenului „recesiune“, și termenii contribuie la modul în care sunt prezentate lucrurile – pozitiv sau negativ -, folosirea lor trebuie analizată critic.


EXEMPLE
Fie argumentul
Practica bacșișului este elitistă
Prin urmare, practica bacșișului ar trebui să înceteze.
Pentru cineva care acceptă premisa că practica bacșișului este elitistă și acceptă necritic argumentul clasificării, concluzia este obținută corect. Cineva care nu acceptă necritic argumentul poate face două lucruri:
-          să critice sau să pună în discuție premisa punând prima întrebare critică, punând astfel în discuție dacă practica bacșișului este un lucru elitist;
-          să pună a doua întrebare, arătând că, deși practica bacșișului este elitistă, ea nu este un lucru rău, și nu este necesar ca ea să înceteze.
Adesea, argumentele clasificării verbale conduc la dispute verbale în privința înțelesului unui termen. Dar ele pot fi destul de dificil de apărat dacă termenul în chestiune are conotații negative puternice. Dacă o idee sau teză este etichetată negativ, efectele acestei etichetări pot fi greu de îndepărtat. Unei persoane care susține argumentul de mai sus i se poate răspunde, spre exemplu, că teza că practica bacșișului este elitistă este comunistă sau folosind un alt termen peiorativ. Astfel, de multe ori argumentul clasificării verbale poate conduce la etichetări și atacuri ad hominem.
Argumentul clasificării verbale poate fi folosit în mod negativ, ca în următorul exemplu:
Ceea ce spui tu este o erezie.
Prin urmare, ceea ce spui tu este greșit.
Această folosire a argumentului clasificării verbale pare să spună că orice poate fi clasificat ca erezie sună rău și trebuie să fie greșit, ceea ce este un rezultat al conotațiilor negative ale termenului „erezie“. Dar, punând prima întrebare critică, putem evalua dacă ceea ce spune cineva poate fi clasificat într-adevăr ca erezie. Și chiar dacă poate, putem pune o a doua întrebare: este într-adevăr rău ca o idee să fie considerată o erezie? În general, termenul „erezie“ este definit stipulativ ca idee care se opune dogmelor bisericii. Astfel, este important să observăm că „erezie“ este un termen părtinitor, așa cum este folosit în argumente de genul celui anterior. Termenul „erezie“ poate fi folosit nu doar cu un sens defavorabil, ci și ca o modalitate de a respinge ceea ce spune interlocutorul cu scopul de a împiedica orice opoziție din partea acestuia. Ceea ce poate și trebuie să facă este să pună în discuție clasificarea tezei ca erezie prin punerea în discuție a folosirii părtinitoare a termenului (definit stipulativ).
Disputele referitoare la argumentele clasificării verbale sunt uneori considerate triviale. Dar uneori ele pot fi foarte puternice și importante, datorită consecințelor pe care le poate avea folosirea lor. Astfel de argumentepot fi obiectul unor dispute ample cu consecințe foarte importante în curțile de judecată , ca în exemplul următor:
O corporație privată vrea să construiască un cartier rezidențial în zona X. Totuși, există o lege potrivit căreia dacă o zonă este considerată mlăștinoasă, în acea zonă nu poate fi dezvoltată nicio activitată comercială de niciun tip. Orice zonă în care există peste două sute de metri pătrați de suprafață de apă în luna iulie și în care trăiesc păsări sălbatice este considerată zonă mlăștinoasă. Un grup ecologist susține că zona X este îndeplinește aceste criterii și este, prin urmare, o mlaștină. În acest exemplu, grupul ecologist folosește argumentul clasificării verbale pentru a susține că zona X este o mlaștină. Dacă grupul va câștiga procesul, atunci corporația nu își va putea duce la îndeplinire planurile de dezvoltare din zona X.

EXERCIȚII
Analizați următoarele argumente prin identificarea schemei argumentative implicate. Identificați premisele și concluzia argumentului. Dacă există aspecte discutabile ale argumentului care ar trebui luate în considerare, identificați întrebările critice care trebuie puse:

1)      Toți cangurii sunt marsupiale.
Jumper este un cangur.
Prin urmare, Jumper este un marsupial.

2)    Oricine crede în angajarea oamenilor doar pe criterii de merit este considerat elitist. Bogdan crede în angajarea oamenilor doar pe criterii de merit. Prin urmare, Bogdan este elitist.

3)    Într-un proces judiciar problema discutată era aceea a unui bărbat care condusese bicicleta în stare de ebrietate. Întrebarea cheie era dacă bicicleta poate fi considerată vehicul. Curtea a decis că nu poate fi considerată vehicul.


4)    Argumentul tău apără economia liberă de piață.
Prin urmare, argumentul tău este un argument globalist care apără marile corporații care se opun drepturilor omului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu