SCHEMA
ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL CREDIBILITĂŢII
Premisa referitoare la
credibilitate: a este în măsură să ştie dacă A este adevărată sau falsă.
Premisa asertivă: a asertează că A este adevărată (falsă).
Concluzie: A poate fi în mod plauzibil considerată adevărată (falsă).
ÎNTREBĂRI CRITICE
1) Este a în
măsură să ştie dacă A este adevărată
(falsă)?
2) Este a o
sursă onestă sau de încredere?
3) A
asertat a că A este
adevărată (falsă)?
SCHEMA
ARGUMENTATIVĂ PENTRU APELUL LA OPINIA EXPERTULUI
Premisa majoră: Sursa E este
un expert în domeniul D de care
aparţine propoziţia A.
Premisa minoră: E asertează că propoziţia A
(în domeniul D) este adevărată
(falsă).
Concluzie: A poate fi în mod plauzibil considerată adevărată (falsă).
ÎNTREBĂRI CRITICE
1) Întrebarea
referitoare la expertiză: Cât de
credibil este E ca o sursă expertă?
2) Întrebarea
referitoare la domeniu: Este E un expert în domeniul de care aparţine
A?
3) Întrebarea
referitoare la opinie: Ce a afirmat E şi are legătură cu A?
4) Întrebarea
referitoare la încredere: Este E, ca persoană, de încredere ca sursă?
5) Întrebarea
referitoare la consistenţă: Este A consistentă cu ceea ce asertează alţi
experţi?
6) Întrebarea
referitoare la evidenţă: Este
aserţiunea lui E bazată pe dovezi?
SCHEMA
DE ARGUMENTARE A ARGUMENTULUI BAZAT PE ANALOGIE
Premisa care afirmă
asemănarea:
În general, cazul C1 este asemănător cu cazul C2.
Premisa de bază: A este
adevărat (fals) în cazul C1.
Concluzie: A este
adevărat (fals) în cazul C2.
ÎNTREBĂRI CRITICE
1. Există diferenţe între C1 şi C2 care tind să submineze forţa
asemănării specificate?
2. Este A adevărat (fals) în C1?
3. Există un alt caz C3 care este,
de asemenea, asemănător lui C1, dar
în care A este fals (adevărat)?
SCHEMA
DE ARGUMENTARE PENTRU ARGUMENTUL CORELAŢIE-CAUZĂ
Premisă: Există o corelaţie
pozitivă între A şi B.
Concluzie: A este cauza lui B.
EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE
1. Există într-adevăr o corelaţie între A
şi B?
2. Există vreun motiv să credem că acea corelaţie este mai mult decât o
coincidenţă?
3. Ar
putea exista un al treilea factor, C,
care să fie cauza atât a lui A cât şi
a lui B?
SCHEMA
DE ARGUMENTARE PENTRU ARGUMENTUL BAZAT PE CONSECINŢE POZITIVE
Premisă: Dacă va avea loc A,
atunci în mod plauzibil vor avea loc consecinţe
pozitive.
Concluzie: A ar
trebui să aibă loc.
Schema de argumentare
corespunzătoare argumentului bazat pe consecinţe
negative este următoarea:
SCHEMA
DE ARGUMENTARE PENTRU ARGUMENTUL BAZAT PE CONSECINŢE NEGATIVE
Premisă: Dacă A are
loc, atunci vor avea loc consecinţe nedorite vor avea loc.
Concluzie: A nu ar
trebui să aibă loc.
EVALUARE/ÎNTREBĂRI
CRITICE
1. Cât de puternică este probabilitatea sau posibilitatea ca aceste consecinţe
să aibă loc?
2. Ce dovezi sprijină afirmaţia că aceste consecinţe vor apărea dacă are
loc A?
3. Există consecinţe de valoare opusă care ar trebui luate în calcul?
SCHEMA
DE ARGUMENTARE PENTRU ARGUMENTUL PANTEI ALUNECOASE
Premisa care postulează
primul pas: A0 este analizată ca propunere care pare
iniţial că ar trebui să fie realizată.
Premisa recursivă: Realizarea lui A0 va
conduce în mod plauzibil (din câte ştim, în circumstanţele date) la A1, care va conduce apoi în mod plauzibil
la A2, şi aşa mai departe, prin secvenţa A2,..., An.
Premisa care postulează
caracterul negativ al rezultatului acţiunii: An este un rezultat nedorit.
Concluzie: A0 nu
ar trebui să aibă loc.
ÎNTREBĂRI CRITICE
1. Ce propoziţii sunt formulate în sprijinul legăturii dintre A0 şi An?
2. Ce alţi paşi ar trebui luaţi în calcul pentru a completa secvenţa de evenimente pentru a o face plauzibilă?
3. Care este cea mai slabă legătură
din secvenţă, în legătură cu care ar trebui puse întrebări critice
specifice referitoare la posibilitatea ca un eveniment să conducă la un altul?
SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL
BAZAT PE SEMNE
Premisa specifică: A (o constatare) este adevărată în această
situaţie.
Premisa generală: B
este în general considerată adevărată atunci când semnul care îi corespunde, A,
este adevărată.
Concluzie: B este
adevărată în această situaţie.
EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE
1)
Care
este forţa corelaţiei dintre semn şi evenimentul semnificat?
2)
Există
alte evenimente care ar corespunde mai bine acelui semn?
SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL
BAZAT PE ANGAJAMENT
Premisa care dovedeşte angajamentul: În acest caz este clar că persoana a crede într-adevăr propoziţia A, ceea ce rezultă din ceea ce a spus şi
a făcut.
Premisa care exprimă legătura dintre angajamente: În general, când o persoană crede într-adevăr A, putem trage concluzia că ea crede
într-adevăr şi propoziţia B.
Concluzie: În acest
caz, a crede într-adevăr propoziţia B.
EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE
1) Ce
dovezi sprijină în acest caz afirmaţia că persoana a crede într-adevăr propoziţia A,
şi conţin aceste dovezi şi pe acelea contrare, care indică faptul că persoana a ar putea să nu creadă într-adevăr
propoziţia A?
2) Are
sens să ne întrebăm dacă există cumva o excepţie în acest caz faţă de regula
generală că atunci când o persoană crede propoziţia A, ea crede propoziţia B?
SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL
BAZAT PE ANGAJAMENTE INCONSISTENTE
Premisa angajamentului iniţial: Persoana a a afirmat sau a arătat că ea crede într-adevăr propoziţia A (în
general, în virtutea a ceea ce a spus sau a făcut anterior).
Premisa angajamentului opus: Alte dovezi în acest caz particular arată că persoana a nu crede cu adevărat propoziţia A.
Concluzie:
Angajamentele persoanei sunt inconsistente.
EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE
1)
Care
sunt dovezile în acest caz care se presupune că arată că persoana a crede într-adevăr propoziţia A?
2)
Ce
alte dovezi în acest caz se crede că arată faptul că persoana a nu crede într-adevăr propoziţia A?
3)
Cum
arată dovezile de la 1) şi 2) că există un conflict între angajamente?
SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL AD
HOMINEM DIRECT
Premisa în care este atacat caracterul unei persoane: Persoana a are un caracter indezirabil.
Concluzie: Argumentul
lui a nu ar trebui acceptat.
EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE
1)
Cât
de bune sunt dovezile care susţin afirmaţia făcută în premisa care atacă
caracterul persoanei?
2)
Este
problema caracterului persoanei relevant în tipul de dialog (în contextul) în
care argumentul este folosit?
3)
Este
concluzia argumentului aceea că argumentul lui a ar trebui respins (în mod categoric, absolut), chiar dacă au fost
prezentate alte dovezi care îl sprijină, sau concluzia este doar (afirmaţie
relativă) aceea că lui a ar trebui să
i se acorde un grad redus de credibilitate ca susţinător al argumentului,
relativ la toate dovezile disponibile?
SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL AD
HOMINEM CIRCUMSTANŢIAL
Premisa care prezintă argumentul unei persoane: Persoana a susţine argumentul α a cărui concluzie
este propoziţia A.
Premisa care afirmă inconsistenţa angajamentelor persoanei: Persoana a crede cu adevărat propoziţia
opusă (negaţia) lui A, după cum
rezultă din afirmaţiile sau acţiunile personale care exprimă această credinţă.
Premisa care afirmă punerea în discuţie a credibilităţii persoanei: Credibilitatea persoanei a ca persoană sinceră care crede în
argumentul său a fost pusă în discuţie (prin premisele anterioare).
Concluzie:
Plauzibilitatea argumentului lui a este diminuată sau distrusă.
EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE
1) Există
o pereche de afirmaţii făcute de persoana a,
în care aceasta crede, potrivit dovezilor, şi care arată că aceasta este
inconsistentă?
2) O
dată ce inconsistenţa practică este identificată şi constituie ținta principală
a atacului, aceasta poate fi rezolvată sau explicată în context (dialog),
păstrându-se astfel consistenţa afirmaţiilor lui a în context sau arătându-se
că inconsistenţa afirmaţiilor lui a
nu sprijină afirmaţia că a este lipsit de credibilitate?
3) Este
caracterul persoanei o problemă în context (dialog) şi, mai concret, depinde
argumentul lui a de credibilitatea
sa?
4) Este
posibil ca afirmaţia din concluzie să fie aceea, mai slabă, potrivit căreia
credibilitatea lui a poate fi pusă în
discuţie, sau aceea, mult mai puternică, potrivit căreia concluzia lui α este
falsă?
SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL
BAZAT PE CLASIFICARE
Premisa individuală: l are proprietatea P.
Premisa clasificatorie: Pentru toți x, dacă x are proprietatea P, atunci x poate fi
considerat ca având proprietatea G.
Concluzie: l are proprietatea G.
EVALUARE/ÎNTREBĂRI CRITICE
1)
Ce
dovezi există că l are proprietatea P, care se opun dovezilor care pun în
discuție atribuirea acestei proprietăți lui l?
2)
Se
bazează clasificarea verbală în premisa clasificatorie doar pe o definiție
stipulativă sau părtinitoare care poate fi pusă în discuție?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu