LOGICA
GENERALA
1. Concepte de bază: argumente, premise,
concluzii
Logica poate fi definită ca ştiinţă a evaluării argumentelor. Scopul logicii este acela de a dezvolta metode şi
principii pe care le putem folosi în evaluarea argumentelor. În logică un
argument este un grup de enunţuri (sau propoziţii), din care unul sau mai multe
enunţuri, numite premise, constituie
un suport sau un sprijin sau fundamente
sau motive pentru a crede sau a
afirma un alt enunţ numit concluzie.
Toate argumentele pot fi împărţite în două mari grupuri:
a) argumente în care
premisele chiar sprijină concluzia, sau argumente
bune.
b) argumente în care, deşi
se pretinde astfel, premisele nu constituie un suport real pentru afirmarea
concluziei, sau argumente rele.
Scopul logicii este acela de a stabili metode şi tehnici
care ne permit să distingem argumentele bune de argumentele rele.
Enunţurile care formează un argument se împart în două
grupuri:
a) una sau mai
multe premise
b) o concluzie.
Premisele sunt enunţuri care constituie motive sau
dovezi, iar concluzia este enunţul pe care motivele sau evidenţele îl susţin, îl sprijină, îl fundamentează
sau îl implică. Cu alte cuvinte,
concluzia este enunţul care se presupune că urmează
sau rezultă din premise.
Exemple
de argumente:
Toate crimele sunt încălcări ale legii.
Furtul este o crimă.
|
Prin urmare, furtul
este o încălcare a legii.
|
Primele două enunţuri sunt premise, iar cel de-al treilea
este concluzia argumentului. Pretenţia că premisele sprijină, sau implică
concluzia este exprimată prin expresia „prin urmare”. În acest argument
premisele chiar sprijină concluzia, pentru că dacă furtul este o crimă, iar toate crimele sunt încălcări ale legii, atunci furtul este o încălcarea a legii, şi deci argumentul este un argument bun.
Dar să considerăm argumentul:
Unele crime sunt infracţiuni.
Omuciderea este o crimă.
|
Prin urmare, omuciderea este o infracţiune.
|
În acest argument premisele nu sprijină concluzia, pentru
că dacă presupunem premisele adevărate nu rezultă adevărul concluziei. Cu alte
cuvinte, din adevărul premiselor nu rezultă adevărul concluziei. Astfel, chiar
dacă acceptăm că omuciderea este o crimă și acceptăm, de asemenea, că unele
premise sunt infracțiuni, nu rezultă de aici că omuciderea este o infracțiune,
pentru că omuciderea ar putea fi o crimă care nu este infracțiune. Pentru că
prima premisă ne spune doar că unele crime sunt infracțiuni, nu rezultă de aici
că omuciderea este o infracțiune. Prin urmare, deşi argumentul pretinde că
sprijină concluzia, de fapt nu o sprijină, şi astfel argumentul nu este un
argument bun.
Un
aspect important al analizei argumentelor este acela de a distinge premisele de
concluzie. Dacă ceea ce se crede că este o concluzie este de fapt o premisă,
sau invers, analiza nu poate fi corectă. De obicei, argumentele conţin
indicaţii, cuvinte care ne oferă indicii în identificarea premiselor şi
concluziei.
Unii dintre indicatorii
pentru concluzie sunt:
„prin urmare”, „în consecinţă”, „astfel”, „implică că”,
„urmează că”, „rezultă că”, „ca rezultat”, „ca urmare”.
Atunci când un enunţ urmează după unul dintre aceşti
indicatori, el poate fi identificat ca fiind o concluzie. Prin eliminare,
celelalte enunţuri ale argumentului sunt premise.
Exemplu:
Oratorii lasă adesea impresia că
folosesc în discursurile lor argumente, dar în realitate ei nu folosesc
argumente.
|
Prin urmare, nu trebuie să avem
încredere întotdeauna în ceea ce spun oratorii.
|
Concluzia acestui argument este
Nu trebuie să avem
încredere întotdeauna în ceea ce spun oratorii,
iar premisele
Oratorii lasă adesea impresia că folosesc în discursurile
lor argumente, dar în realitate ei nu folosesc argumente.
În general, un argument poate fi reprezentat astfel:
Premise
– Evidenţa pretinsă
Concluzie
– ceea ce se pretinde că rezultă din evidenţă
Dacă un argument nu conţine un indicator de concluzie, el
ar putea să conţină un indicator de premise. Unii indicatori de premise tipici
sunt:
„pentru că”, „deoarece”,
„aşa cum s-a constatat”, „având în vedere că”, „din moment ce”, „din motivul
că”, „datorită faptului că”, „am putea deduce din”, „în măsura în care”, „atâta
timp cât”.
Un enunţ care urmează după unul din aceşti indicatori
poate fi identificată de regulă ca premisă.
Mamele însărcinate nu ar trebui să fumeze, pentru că
fumatul afectează grav dezvoltarea fetusului.
Premisa acestui argument este:
Fumatul afectează grav
dezvoltarea fetusului,
iar concluzia:
Mamele însărcinate nu ar
trebui să fumeze.
Un indicator de premisă este, de asemenea, „din acest
motiv”.
2.
Recunoaşterea
argumentelor
Pentru că logica se ocupă cu analiza
argumentelor este important să distingem textele sau paragrafele care conţin argumente
de cele care nu conţin. În general, un paragraf conţine un argument dacă el îşi
propune să demonstreze ceva. Daca nu,
el nu conţine un argument. Pentru ca un text sau autorul său să îşi propună să demonstreze ceva
trebuie îndeplinite două condiţii:
(1)
Cel puţin unul dintre enunţuri trebuie să pretindă că
prezintă dovezi sau motive;
(2)
Trebuie să fie manifestată pretenţia că aceste dovezi sau motive implică sau sprijină ceva.
Adică pretenţia că ceva rezultă din acele motive sau dovezi.
Enunţurile care pretind că prezintă
dovezi sau motive sunt premisele, iar enunţul care se presupune că este
sprijinit de aceste premise sau că rezultă din ele este concluzie.
Nu este necesar ca
premisele să prezinte dovezi evidente sau motive adevărate, nici ca premisele
să sprijine într-adevăr concluzia. Dar cel puţin, premisele trebuie să pretindă că prezintă dovezi sau
motive şi trebuie anexate şi pretentia că dovezile sau monstrele sprijină sau
implică ceva.
Condiţiile de identitate ale argumentelor
sunt legate de o dublă presupoziţie:
a)
premisele pretind că oferă dovezi şi motive;
b)
aceste dovezi sau motive sprijină sau justifică
concluzia.
Prima condiţie
este o condiţie factuală, iar
îndeplinirea ei este puţin problematică. A doua condiţie este însă mult mai
importantă. Ea exprimă ceea ce se numeşte condiţia
de inferenţialitate, şi are în vedere procesul de raţionare, acela prin
care ceva sprijină sau implică ceva, sau ceva urmează sau rezultă din ceva. O
astfel de condiţie poate fi explicită sau implicită.
Caracterul inferenţial explicit al unui text sau
paragraf sau discurs este dat de existenţa indicatorilor premiselor sau
concluziei: astfel, prin urmare, pentru că, etc.
Exemplu:
Ochiul
uman poate vedea o sursa de lumină slabă cum este aceea a unei lumânări de la o
distanţă de 27 de km, într-un mediu care nu absoarbe lumina. Astfel, lumina unei lanterne puternice îndreptată
spre pământ va putea fi văzută pe lună cu ochiul liber.
Cuvântul “astfel” exprimă faptul că
ceva este inferat din ceva, prin urmare paragraful este un argument. Caracterul
inferenţial implicit al unui text
este dat de relaţia inferenţială existentă între enunţurile textului.
Exemplu:
Reducerea preţurilor calculatoarelor personale este un
rezultat al revoluţiei tehnologice. În anii '60 un calculator folosea circuite
integrate care conţineau sute de tranzistori sau componente într-un singur
chip. Astăzi chipurile de numai câţiva milimetri pătraţi conţin câteva mii de
astfel de componente.
Relaţia inferenţială dintre primul
enunţ şi celelalte două este implicită, pentru că primul enunţ este susţinut
sau sprijinit de celelalte două, care constituie dovezi pentru primul enunţ.
Prin urmare, textul este un argument. Prima propoziţie este concluzie, iar
celelalte două sunt premise.
Pentru a stabili
dacă într-un text se prezintă dovezi sau motive pentru a se susţine ceva,
trebuie să fim atenţi la:
(1)
Cuvintele care
constituie indicatori ai premiselor
sau concluziei;
(2)
Prezenţa relaţiei
inferenţiale dintre enunţuri.
Detectarea relaţiei inferenţiale nu
este întotdeauna o sarcină uşoară. Uneori este utilă inserarea “mentală” a
cuvântului “prin urmare” înaintea unora dintre enunţuri,
pentru a vedea dacă acestea pot fi considerate concluzii. Chiar în astfel de
situaţii decizia dacă un text conţine o relaţie inferenţială poate fi o
chestiune de interpretare.
Uneori,
singurul raspuns posibil este unul condiţional: dacă acest text conţine un
argument, atunci acestea sunt premisele şi aceasta este concluzia.
Exerciții:
Identificați
argumentele conținute în textele de mai jos, identificând premisele și
concluziile lor:
1. „Dar ce sunt, prin urmare? Un lucru ce cugetã. Ce este acesta? Unul ce
se îndoiește, înțelege, afirmă, neagã, voiește, nu voiește, totodatã imagineazã
și simte. […] Prin urmare, din simplul fapt cã știu de existenþa mea și observ
totodatã cã absolut nimic altceva nu aparține firii sau esenței mele, în afarã
de faptul cã sunt ființã cugetãtoare, închei pe drept cã esența mea constã în
aceea doar cã sunt ființă cugetãtoare. Și cu toate că… am un corp care mi-e
foarte strâns legat — fiindcă totuși, pe de o parte, am o idee distinctă și
clară a mea însumi ca ființă cugetătoare doar, neîntinsă, iar pe de altă parte,
o idee distinctă a corpului ca lucru întins doar, necugetător, e sigur că sunt
deosebit cu adevărat de corpul meu și că pot exista fãră el… Dar nimic nu mă învațã mai lãmurit natura
decât că am un trup, căruia i-e neplãcut atunci când simt durere, ce are nevoie
de hranã sau bãuturã atunci când sufãr de foame și sete ș.a.m.d.: prin urmare,
nu trebuie să mă îndoiesc că se aflã ceva adevărat aici. “ (R. Descartes, Meditații despre filozofia primă)
2. „Este adevărat cã a oferi unor oameni în zdrențe, analfabeți, nehrăniți
sau slăbiți de boală drepturi politice sau garanții împotriva ingerinței
statului în viața lor privată înseamnă a-ți bate joc de ei. Înainte de a
înțelege semnificația unei sporiri a propriei libertăți și de a se bucura de
folosirea ei, acești oameni au nevoie de îngrijiri medicale și de educație. Ce
este libertatea pentru cei care nu pot face uz de ea? Ce valorează ea fãrã
acele condiții indispensabile uzului ei? Trebuie început cu începutul; […]
libertatea individualã nu este o necesitate primară pentru orice om. “ (I.
Berlin, Douã concepte de libertate)
3. „Majoritatea oamenilor sunt convinși că, atâta timp cât nu sunt obligați
în mod deschis de o putere exterioară să facă ceva, hotărârile lor sunt ale lor
și cã, dacă doresc ceva, ei sunt cei care doresc. Dar aceasta este una din marile
iluzii pe care ni le facem despre noi înșine. Un mare număr din hotărârile
noastre nu sunt cu adevărat ale noastre, ci ne sunt sugerate din afară; reușim
să ne convingem cã noi suntem cei care am luat hotărârea, când, de fapt, ne-am
conformat așteptărilor celorlalți, împinși de frica de izolare și de amenințări
mai directe împotriva vieții, libertății și liniștii noastre. “ (E. Fromm, Texte alese)
4. „Omul nu este o ființă abstractã, situatã în afara lumii. Omul este
lumea omului, statul, societatea. Acest stat, aceastã societate produc religia,
o concepție rãsturnatã despre lume, pentru cã însuși statul, societatea
constituie o lume întoarsã pe dos. […] Lupta împotriva religiei este, prin
urmare, lupta împotriva acelei lumi a cãrei aromă spiritualã este religia.“ (K.
Marx)
5. „Dominația este întotdeauna mediată de anumite bunuri sociale. Prin
urmare, egalitatea visată nu necesită reprimarea persoanelor. Trebuie să
înțelegem și să controlăm bunurile sociale; nu trebuie să violentăm sau să
asuprim ființele umane“. (Michael Walzer)
6. „Se cuvine ca ceea ce-i drept să fie urmat, este necesar ca cel mai
puternic să fie ascultat. Dreptatea fără forță este neputincioasă, puterea fără
dreptate este tiranică. Dreptatea fără forță este contestată pentru că există
întotdeauna oameni răi, forța fără dreptate este condamnabilă. Prin urmare trebuie
să punem la un loc dreptatea și forța și pentru aceasta sș facem ca ce-i drept
sã fie puternic și ce-i puternic sș fie drept. Dreptatea este un lucru
discutabil, puterea se recunoaște fără nici o discuție. Deci, n-avem decât să dăm
putere dreptății. Neputându-se face ca ceea ce-i drept să fie puternic, lumea a
făcut ca ceea ce-i puternic să fie drept.“ (B. Pascal, Cugetări)
7. „Ființele a căror existențã nu este întemeiată pe voința noastră, ci pe
natură, au totuși, dacă sunt ființe fără rațiune, numai o valoare relativă, ca
mijloc, și de aceea se numesc lucruri, pe când ființele raționale se numesc
persoane, fiindcă natura lor le distinge deja ca scopuri în sine, adică drept
ceva ce nu este îngăduit sã fie folosit numai ca mijloc, prin urmare îngrădește
orice bun-plac (și este un obiect de respect). Aceste ființe raționale nu sunt
deci numai scopuri subiective, a căror existențã are o valoare pentru noi ca
efect al acțiunii noastre, ci sunt scopuri obiective, adică lucruri a cãror
existență în ea însãși este un scop, și anume un astfel de scop căruia nu i se
poate substitui nici un alt scop, pentru care el ar trebui sã serveascã numai
ca mijloc, fiindcă fără acesta nu s-ar putea găsi nicăieri nimic de valoare
absolută, iar dacă orice valoare ar fi condiționată, prin urmare contingentă,
nu s-ar putea găsi pentru rațiune nici un principiu practic suveran.“ (I. Kant,
Critica rațiunii practice)
8. „Numai în mãsura în care oamenii trãiesc conduși de rațiune se potrivesc
totdeauna în mod necesar cu natura lor. Demonstrație: în măsura în care oamenii
sunt zbuciumați de afecte care sunt pasiuni, ei pot fi diferiți prin natură și
potrivnici unii altora. Dar se poate spune că oamenii sunt activi numai în
măsura în care trăiesc conduși de rațiune; și astfel, tot ce rezultă
din natura omenească, întrucât este definită prin rațiune, trebuie sã fie
cunoscut numai prin natura umană ca prin cauza sa cea mai apropiată. Însă,
fiindcă fiecare poftește potrivit cu legile naturii sale ceea ce socotește că
este bun și năzuiește să înlăture ceea ce consideră că este rău și fiindcă,
apoi, ceea ce noi socotim, după porunca rațiunii, că este bun sau rău, este cu
necesitate bun sau rău, oamenii numai în măsura în care trãiesc conduși de
rațiune fac cu necesitate ceea ce este bun pentru natura omeneascã și, prin
urmare, pentru orice om, adică ceea ce se potrivește cu natura oricărui om.
Deci oamenii se potrivesc de asemenea cu necesitate totdeauna între ei, în
măsura în care trăiesc conduși de rațiune.“ (B. Spinoza, Etica)
9. „[V]aloarea morală a acțiunii nu rezidă în efectul ce se așteaptă de la
ea, deci nu rezidă nici într-un principiu oarecare al acțiunii și care are
nevoie sã-și împrumute mobilul de la acest efect scontat. Căci toate aceste
efecte (o situație agreabilă proprie, ba chiar promovarea fericirii străine)
puteau fi produse și de alte cauze și nu era deci nevoie întru aceasta de
voința
unei ființe raționale, deși numai în această voință poate fi întâlnit
binele suprem și necondiționat.“ (I. Kant, Bazele
metafizicii moravurilor)
10. „Avem nevoie aici de un criteriu cu ajutorul căruia sã putem distinge
sigur o cunoștință pură de una empirică. Experiența ne învață, în adevăr, că
ceva are o însușire sau alta, dar nu și că nu poate fi altfel. Dacă deci, în
primul rând, se găsește o judecată care este gândită în același timp cu necesitatea
ei, ea este o judecată a priori, iar dacă, pe lângă aceasta, nu este derivată
decât din una care este ea însăși valabilă ca judecată necesară, ea este
absolut a priori. În al doilea rând: experiența nu dă niciodată judecăților ei
universalitate adevărată sau strictă, ci numai una presupusă și relativă (prin
inducție), astfel încât propriu-zis trebuie sã se spună: pe cât am observat
până acum, nu se găsește nici o excepție la cutare sau cutare regulă. Dacă,
deci, o judecată e gândită cu universalitate strictă, adică astfel încât
absolut nici o excepție nu e îngăduită ca posibilă, atunci ea nu e dedusă din experiență,
ci e valabilă absolut a priori. Universalitatea empirică nu este deci decât o
înălțare arbitrară a valabilității, de la ceea ce e valabil în cele mai multe
cazuri, la ceea ce e valabil în toate cazurile, ca, de exemplu, în judecata:
toate corpurile sunt grele; când, dimpotrivă, universalitatea strictă aparține
esențial
unei judecăți, atunci această universalitate indică un izvor special de
cunoaștere a priori. Necesitatea și universalitatea strictă sunt deci criterii
sigure ale unei cunoștințe a priori și sunt inseparabil unite între ele.“ (I.
Kant, Critica rațiunii pure)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu