duminică, 21 aprilie 2013

Curs teoria argumentarii Argumente, dialoguri, scheme de argumentare. Apelul la opinia expertului 8-15 aprilie 2013


ARGUMENTE ŞI DIALOGURI

INTRODUCERE

Teoria argumentării are trei scopuri principale: identificarea, analiza şi evaluarea argumentelor. Un argument presupune oferirea de motive în sprijinul unei teze sau pentru a o critica. A spune că ceva este un argument satisfăcător înseamnă a spune că el oferă unul sau mai multe motive pentru a sprijini sau critica o teză sau afirmaţie.
Dar de ce ar trebui ca cineva să ofere un motiv pentru a susţine o afirmaţie? Această observaţie presupune că există întotdeauna două părţi implicate într-un dialog. Una din părţi propune un argument atunci când formulează un motiv pentru a susţine o afirmaţie sau teză. Cealaltă parte consideră teza sau afirmaţia ca fiind criticabilă. Cu alte cuvinte, oferirea unui argument presupune un dialog între două părţi.
Termenul de “argumentare” denotă procesul dinamic în care argumentele sunt conectate formând lanţuri de argumentare subordonate scopului unui dialog. Ceea ce caracterizează în mod esenţial un argument este motivul sau setul de motive oferite pentru a susţine o teză, numită concluzia argumentului.

DIALOGURI

Un dialog este un tip de conversaţie în jurul unui anumit scop între doi (sau mai mulţi) participanţi. La fiecare mişcare în cadrul dialogului, unul dintre participanţi răspunde la mişcarea celuilalt. Astfel, fiecare dialog este o secvenţă conectată de mişcări (acte de vorbire) care are o anumită direcţie (scopul dialogului). Dialogurile sunt cadre convenţionale care fac posibilă argumentarea raţională. Dialogurile nu conţin numai argumente. Ele pot conţine şi explicaţii, instrucţiuni sau sugestii în legătură cu ceea ce urmează să fie făcut, etc. Dar adesea conţin argumente. Atunci când conţin argumente, argumentarea este reuşită sau satisfăcătoare dacă participanţii oferă celorlalţi posibilitatea de a formula propriile argumente. Dacă un participant foloseşte, spre exemplu, forţa pentru a-i convinge pe ceilalţi, atunci aceasta constituie obstrucţionarea dialogului.
Pentru a prezenta un exemplu tipic de argumentare să considerăm o situaţie în care două persoane, Elena şi Bogdan, discută la o petrecere. Elena se opune practicii des întâlnite a oferirii de bacşişuri. Ea a avut unele dificultăţi în a oferi bacşişuri şi crede că această practică ar trebui întreruptă. Pe de altă parte, Bogdan crede că practica oferirii de bacşişuri este bună şi trebuie menţinută. Grupul din care fac parte le sugerează să poarte o discuţie după petrecere în scopul rezolvării diferenţei de opinii. Iată discuţia (mişcările în cadrul dialogului sunt numerotate):

Elena (1)  : O problemă cu oferirea de bacşişuri este că uneori este foarte dificil de ştiut cît de consistente ar trebui să fie atunci când sunt oferite taximetriştilor, portarilor de hotel sau ospătarilor .
Bogdan (1): Nu e chiar aşa de dificil. Dacă ai beneficiat de un serviciu bun, oferă un bacşiş. Altfel, nu-l oferi.
Elena (2): Dar cât ar trebui oferit? Şi cum poţi evalua cât de bun este serviciul făcut?
Bogdan (2): Bazează-te pe simţul comun.
Elena (3): Bogdan, ăsta nu este tocmai un răspuns! Simţul comun este adesea greşit. Ce fel de criteriu pentru o bună evaluare este acesta?
Bogdan (3): Asemenea altor lucruri, în viaţă dacă vrei să faci ceva bun, cum ar fi să răsplăteşti calitatea, trebuie să faci apel la simţul comun.
Elena (4): În privinţa bacşişului, simţul comun înseamnă prea multă incertitudine. Datorită acestei incertitudini, persoanele implicate se pot simţi jignite. Dacă cel care oferă oferă prea puţin, cel care primeşte nu se va simţi deloc bine. Dacă cel care oferă oferă prea mult, el însuşi se va simţi frustrat. Astfel, practica oferirii de bacşişuri duce la frustrări şi sentimente neplăcute.
Bogdan (4): Mulţi studenţi îşi plătesc taxele de studii din banii obţinuţi din bacşişuri. Iar educaţia universitară este un lucru bun. Dacă practica bacşişului ar dispărea, atunci unii studenţi nu şi-ar mai permite să facă studii universitare.
Elena (5): Asta nu este o problemă. Tot ceea ce trebuie făcut este creşterea salariului minim pe economie.
Bogdan (5): Asta ar putea duce la închiderea multor restaurante şi mulţi studenţi şi alte categorii nu ar mai avea slujbe.

În aceste secvenţe ale dialogului pot fi identificate:
1.      Problema dezbătută. Aceasta este reprezentată de o pereche centrală de propoziţii. În dialogul nostru problema este dacă practica oferirii de bacşişuri este o practică care ar trebui continuată. Problema cuprinde două enunţuri numite teze. O teză este enunţul că oferirea de bacşişuri este o practică bună, celălalt este că oferirea de bacşiş nu este o practică bună şi nu ar trebui continuată. În cadrul dialogului nu s-a stabilit care este adevărată sau falsă.
2.      Punctele de vedere ale participanţilor. Dialogul are loc între participanţi: preoponent şi respondent. Fiecare are un punct de vedere asupra problemei discutate. Bogdan susţine practica bacşişului, punctul său de vedere poate fi numit pro, în timp ce Elena se opune practicii bacşişului, deci punctul său de vedere este contra.
3.      Politeţea. Cei doi participanţi îşi formulează punctele de vedere fără să-l împiedice pe celălalt să-şi formuleze propriile opinii, dominând astfel dialogul verbal sau fizic. Această caracteristică se numeşte amabilitate sau politeţe în dialog. 
4.      Opoziţia punctelor de vedere: cele două puncte de vedere sunt opuse, ceea ce duce la un conflict de opinii pe tema discutată. În cadrul dialogului pe tema oferirii de bacşiş, teza lui Bogdan se opune sau este negaţia tezei pe care o susţine Elena. Aceasta înseamnă că una dintre teze poate fi adevărată, dacă cealaltă nu este adevărată.
5.      Folosirea argumentelor: Cei doi participanţi fac diverse mişcări în cadrul dialogului. Spre exemplu, ei pun întrebări, aşteaptă răspunsuri, răspund la întrebările puse. Dar cea mai important mişcare sau secvenţă în cadrul unui dialog este formularea de argumente. Scopul formulării unui argument este acela de a-l face pe celălalt participant să accepte punctul de vedere al celui care argumentează schimbându-i acestuia punctul de vedere susţinut anterior.
În dialogul dintre Elena şi Bogdan, niciunul nu avut succes în folosirea argumentării pentru a-l face pe celălalt să-şi schimbe punctul de vedere. Acesta este scopul ambilor participanţi la dialog. Dar, deşi niciunul nu şi-a realizat scopul, şi astfel nu există un învingător şi un învins, dialogul are totuşi mult avantaje. Participanţii au învăţat ceva din punctul de vedere al celuilalt. Fiecare a dobândit o cunoaştere mai detaliată a propriului punct de vedere prin încercarea de a-l expune şi de a-l susţine prin formularea de argumente.

ARGUMENTE

Să considerăm ultima parte a dialogului despre practica oferirii de bacşiş ca o secvenţă de mişcări în cadrul căreia Elena şi Bogdan au schimbat argument opuse:
Bogdan (4): Mulţi studenţi îşi plătesc taxele de studiu din banii obţinuţi din bacşişuri. Iar educaţia universitară este un lucru bun. Dacă practica bacşişului ar dispărea atunci unii studenţi nu şi-ar mai permite să urmeze studii universitare
Elena (5): Asta nu este o problemă. Tot ceea ce trebuie făcut este creşterea salariului minim pe economie.
Bogdan (5): Asta ar putea duce la închiderea multor restaurante, şi mulţi studenţi şi alte categorii nu ar mai avea slujbe.
Aici Bogdan începe prin a formula un argument. Argumentul său poate fi prezentat ca un set de premise care sprijină o concluzie pentru care el argumentează. Bogdan a formulat un enunţ atunci când a spus că mulţi studenţi îşi plătesc taxele din banii obţinuţi din bacşişuri. Apoi a mai formulat două enunţuri. Mai întâi, a spus că studiile universitare sunt un lucru bun, iar apoi că renunţarea la practica oferirii de bacşişuri ar conduce la situaţia în care unii studenţi nu şi-ar mai permite să-şi continue studiile. Pentru a structura enunţurile lui Bogdan în forma unui argument le putem aranja astfel încât să avem mai întâi premisa generală. Premisa generală a argumentului lui Bogdan este aceea că educaţia universitară este un lucru bun. Următoarele două premise sunt premise suplimentare. Bogdan foloseşte aceste trei premise pentru a-şi susţine concluzia. Astfel, argumentul său va fi:

PREMISĂ: Educaţia universitară este un lucru bun
PREMISĂ: Mulţi studenţi îşi plătesc taxele de studiu din banii obţinuţi din bacşişuri
PREMISĂ: Dipariţia practicii oferirii de bacşişuri ar însemna pentru unii studenţi lipsa posibilităţii de a urma studii universitare
CONCLUZIE: Prin urmare, practica oferirii de bacşiş este o practică bună şi ea ar trebui continuată

Elena răspunde cu un alt argument, spunând: “Asta nu este o problemă. Tot ceea ce trebuie făcut este creşterea salariului minim pe economie.” Problema pe care Bogdan a formulat-o în argumentul său este aceea că renunţarea la practica oferirii de bacşişuri ar putea duce la limitarea posibilităţii ca unii studenţi să urmeze cursuri universitare. Argumentul Elenei se referă la această problemă. Soluţia sa este creşterea salariului minim pe economie. Probabil aceasta va duce la rezolvarea problemei, pentru că studenţii nu ar mai depinde de practica oferirii de bacşişuri. Argumentul Elenei poate fi scris astfel:

PREMISĂ: Dacă vom creşte salariul minim pe economie, studenţii nu vor mai depinde de practica bacşişului pentru a-şi putea plăti taxele
PREMISĂ: Dacă studenţii nu ar trebui să depindă de banii obţinuţi din bacşişuri pentru a-şi plăti taxele, atunci nu ar fi necesar pentru ei să se bazeze pe aceştia pentru a-şi permite să urmeze cursuri universitare
CONCLUZIE: Studenţii îşi vor putea permite să urmeze cursuri universitare chiar dacă practica oferirii de bacşişuri ar fi oprită.

Prima premisă a argumentului Elenei introduce o nouă presupoziţie în cadrul argumentării în dialog. Această premisă împreună cu o alta formulată în cadrul dialogului o conduce pe Elena la o concluzie. Concluzia sprijină punctul său de vedere potrivit căruia practica bacşişului ar trebui întreruptă. Ea este de acord cu Bogdan că educaţia universitară este un lucru bun, dar ea poate să argumenteze acum că punctul său de vedere în legătură cu practica bacşişului nu este în conflict cu acest enunţ.
Argumentarea lui Bogdan este coerentă cu propriul său punct de vedere susţinut în cadrul dialogului. Dacă studenţii nu şi-ar permite să plătească taxele de studiu acesta ar fi un lucru rău, indezirabil. Astfel putem vedea cum argumentul lui Bogdan este legat de teza centrală a dialogului, aceea că practica oferirii bacşişului este o practică bună, şi astfel ea are o anumită valoare în dialog. În mod asemănător, argumentul Elenei este relevant pentru punctual său de vedere.
Argumentele de genul celor formulate de Bogdan sunt formate din premise şi concluzii. Un enunţ poate fi adevărat sau fals. Premisele sunt enunţuri care oferă motive pentru a susţine o concluzie. O concluzie este un enunţ care exprimă o teză formulată de un participant la dialog ca răspuns la îndoielile exprimate de cealaltă parte. Concluzia unui argument poate fi identificată de cele mai multe ori prin expresii ca “prin urmare” sau “astfel”. Astfel de cuvinte se numesc indicatori de concluzie. Aceştia pot fi:

Indicatori de concluzie:prin urmare”, “aşadar”, “deci”, “astfel”, “în consecinţă”, “am putea conchide că”, “rezultă că”, “urmează că”, “corespunzător”, etc.

Premisele pot fi şi ele identificate prin anumite expresii, cum sunt:

Indicatori de premise: “pentru că”, “întrucât”, “deoarece”, ”având în vedere că”, etc.

Abilitatea de a identifica un argument prin stabilirea premiselor şi concluziilor este o abilitate esenţială pentru argumentarea critică. Un argument poate fi analizat critic numai în măsura în care a fost identificat corect. Totuşi, lista anterioară de indicatori de premise şi concluzii nu este completă, şi astfel de indicatori nu sunt suficienţi pentru identificarea argumentelor formulate în limbajul natural. Uneori este nevoie de identificarea unui anumit tip de argumente, iar această abilitate se dezvoltă pe măsură ce putem identifica mai multe tipuri de argumente. 



ARGUMENTE ŞI SCHEME ARGUMENTATIVE
           
Fiecare formă de argumentare descrisă în continuare este folosită ca argument prezumtiv care are un anumit grad de plauzibilitate. Fiecărei forme de argumentare îi corespunde un set de întrebări critice. Într-un caz dat, evaluarea ar putea fi o problemă de echilibru între argumentele în favoarea concluziei şi cele opuse. Aceste forme de inferenţe se numesc scheme argumentative şi ele sunt tipuri obişnuite de argumentare care pot fi în întâlnite şi în conversaţiile obişnuite.

ARGUMENTUL APELULUI LA OPINIA EXPERTULUI

Argumentul apelului la opinia expertului este o specie a argumentului credibilității, în care este trasă o concluzie din datele sau informațiile pe care le obținem dintr-o anumită sursă. Un astfel de argument are următoarea schemă:

SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU ARGUMENTUL CREDIBILITĂŢII
Premisa referitoare la credibilitatea este în măsură să ştie dacă A este adevărată sau falsă.
Premisa asertivă: a asertează că A este adevărată (falsă).
Concluzie: A poate fi în mod plauzibil considerată adevărată (falsă).

ÎNTREBĂRI CRITICE
1)      Este a în măsură să ştie dacă A este adevărată (falsă)?
2)      Este a o sursă onestă sau de încredere?
3)      A asertat a că A este adevărată (falsă)?

A doua întrebare întrebare critică se referă la credibilitatea sursei. Spre exemplu, atunci când se examinează un martor în cadrul unui proces, unui avocat i se permite să pună întrebări despre caracterul (onestitatea) martorului. Dacă se ştie că un martor a minţit într-unul sau mai multe cazuri anterioare sau că capacitatea sa de a judeca este alterată sau că are un caracter îndoielnic, avocatul poate invoca aceste fapte în cadrul examinării martorului. Punând aceste întrebări, avocatul ar putea pune credibilitatea martorului în discuţie, influenţând juriul făcându-l să aibă îndoieli în privinţa încrederii în mărturiile sale.
            Acelaşi gen de consideraţii se aplică şi argumentelor care nu sunt specifice proceselor judiciare. Raţionarea de tipul credibilităţii este folosită în mod tipic în dialogurile centrate pe căutarea de informaţii şi în dialogurile şi cercetările care depind de sau se bazează pe informaţii dobândite anterior.
Apelul la opinia expertului, numit uneori „argumentul  bazat pe opinia expertului” este o subspecie a argumentului credibilităţii. El se bazează pe presupoziţia că sursa este în măsură să ştie sau să cunoască un anumit subiect pentru că este expert în domeniul acelui subiect. Argumente ale opiniei expertului sunt întâlnite şi au o importanţă deosebită ca surse de evidenţă în procese judiciare. Spre exemplu, experţii în balistică şi experţii în ADN sunt adesea folosiţi ca surse de informaţii în procese.

SCHEMA ARGUMENTATIVĂ PENTRU APELUL LA OPINIA EXPERTULUI
Premisa majoră: Sursa E este un expert în domeniul D de care aparţine propoziţia A.
Premisa minoră: E asertează că propoziţia A (în domeniul D) este adevărată (falsă).
Concluzie: A poate fi în mod plauzibil considerată adevărată (falsă).

ÎNTREBĂRI CRITICE

1)   Întrebarea referitoare la expertiză: Cât de credibil este E ca o sursă expertă?
2)   Întrebarea referitoare la domeniu: Este E un expert în domeniul de care aparţine A?
3)   Întrebarea referitoare la opinie: Ce a afirmat E şi are legătură cu A?
4)   Întrebarea referitoare la încredere: Este E, ca persoană, de încredere ca sursă?
5)   Întrebarea referitoare la consistenţă: Este A consistentă cu ceea ce asertează alţi experţi?
6)   Întrebarea referitoare la evidenţă: Este aserţiunea lui E bazată pe dovezi?

Un apel la opinia expertului poate fi evaluat critic prin chestionarea oricărei premise. Un expert într-un domeniu trebuie să aibă recomandări şi experienţă atestată. Nu este suficient, spre exemplu ca el să aibă popularitate. În legătură cu cea de a doua întrebare, este important să fim  atenţi la ceea ce spune în mod precis un expert (să fie citat, dacă se poate).
În ceea ce priveşte a treia întrebare, trebuie să fim atenţi, spre exemplu, să verificăm dacă expertul este o autoritate într-un domeniu, iar afirmaţia sau punctul său de vedere ţine cumva de un alt domeniu.
A şasea întrebare se referă la cerinţa ca expertul să-şi justifice afirmaţiile prin indicarea de fapte, evidente cu caracter obiectiv. Celelalte două întrebări au legătură cu două presupoziţii implicite. A cincea întrebare are legătură cu opiniile nonconformiste, în special cu cele în privinţa cărora specialiştii nu sunt de acord.
Întrebarea referitoare la consistenţă poate fi pusă prin compararea lui A cu alte fapte cunoscute (şi, în particular, cu ceea ce experţi din domeniul D, alţii decât E, spun).
Întrebarea referitoare la încredere poate fi pusă prin exprimarea unor îndoieli cu privire la faptul dacă expertul ca persoană poate fi considerat o sursă de încredere. Spre exemplu, ne-am putea întreba dacă expertul are unele preferinţe particulare sau are ceva de câştigat din punctul de vedere formulat.
           
EXEMPLE

Folosirea apelului la opinia expertului ca argument nu înlocuieşte obţinerea de evidenţe factuale prin  metode ştiinţifice de colectare a datelor. Este o metodă argumentativă care poate fi folosită în mod abuziv. Totuşi, în multe cazuri, în deliberări şi alte tipuri de dialog acest tip de argument, în ciuda failibilităţii sale, poate fi o sursă valoroasă de colectare de informaţii şi sugestii utile pentru a rezolva o problemă sau a lua o decizie.
Un exemplu este acela în care o adunare legislativă discută în privinţa legalizării marihuanei. Unul dintre argumentele relevante în dezbatere ar fi acela al consecinţelor legalizării. Un argument puternic împotriva legalizării ar fi un argument de tipul pantei alunecoase care leagă consumul de marihuana de dependenţa crescândă de droguri mult mai puternice – o consecinţă negativă, percepută ca foarte periculoasă. În acest punct un lucru care se poate întâmpla este apelul la opinia experţilor în privinţa legăturii dintre consumul de marihuana şi folosirea unor droguri mai puternice. Ambele părţi implicate în discuţie vor folosi opinii ale experţilor care ar putea intra în conflict. Ambele părţi ar putea chestiona experţii, iar dialogul ar putea fi foarte util din punct de vedere al votului. Evident, este foarte important modul în care sunt prezentate mărturiile experţilor şi cum sunt chestionate critic acestea de către participanţii la adunarea legislativă.
            Probabil cea mai familiară folosire a mărturiilor experţilor este cea din domeniul juridic, unde acestea sunt foarte importante, în special în procesele penale. Un  tip comun de probe este cel balistic sau de medicină legală, cum ar fi testele ADN de la locul crimei. Un altul este cel oferit de psihiatri sau psihologi care sunt solicitaţi să descrie „starea minţii” acuzatului în cazul în care este invocată în proces o alterare a sănătăţii mintale a acestuia. De regulă, în astfel de cazuri, se ajunge la o „luptă a experţilor”, pentru că ambele părţi vor încerca să-şi susţină punctele de vedere cu ajutorul experţilor. Astfel de conflicte ale experţilor ne amintesc că argumentele bazate pe opinia experţilor sunt în mod esenţial subiective sau prezumtive şi foarte rar au un caracter concludent. Chiar şi în astfel de cazuri, ele pot fi utile  în scopul unei informări de calitate şi al luării unor decizii importante în cadrul deliberărilor. Apelurile la opinia expertului pot fi, uneori, folosite în mod eronat cu scopul de a intimida sau reduce la tăcere interlocutorul spunând ceva de genul, „Ei bine, nu eşti un expert, nu e aşa?”. Această tactică poate fi o eroare atunci când este folosită pentru a suprima sau bloca o eventuală încercare de a chestiona ceea ce a spus un expert.



EXERCIŢII

Analizaţi următoarele argumente identificând schema de argumentare corespunzătoare. Identificaţi premisele şi concluzia argumentului. Dacă există aspecte chestionabile ale argumentului care ar trebui luate în considerare, identificaţi întrebările critice care trebuie puse (Walton):

1)    Bogdan s-a pierdut în junglă, într-o ţară care nu îi este cunoscută. Totuşi, el ştie că Tarzan este foarte familiarizat cu zona în care se află, şi îl întreabă pe Tarzan care este cel mai scurt drum spre muntele la care vrea să ajungă. Tarzan îi răspunde: “Nu traversa râul din faţă. Este plin de crocodili înfometaţi şi rinoceri periculoşi” (Walton)
2)    Într-un dialog despre hrana modoficată genetic, Sanda l-a citat pe Prinţul de Wales ca sursă pentru a-şi susţine punctul de vedere în cadrul dialogului. Ea a formulat următorul argument:
3)    “Prinţul Charles a spus că trebuie să redescoperim respectul faţă de natură, iar ştiinţa, care este lipsită de dimensiunea spirituală, nu ar trebui să fie folosită pentru a schimba natura.” Ea a spus, “El ştie totul espre agricultura organică. El are chiar şi o grădină organică în Highgrove.” (Walton)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu